photographh

Direktlänk till inlägg 29 juni 2012

Åsikts inlägg om ridspö.

Av Emma Uppströmer - 29 juni 2012 01:06

 

RIDSPÖ


Det är SÅ många som är anti ridspö, och SÅ många som rider med det jämt! 



Att använda ett ridspö är väl inte djurplågeri? En häst är ett djur på 500 kg som lever i alla olika miljöer, dom blir utsatta för skada och smärta konstant ute i det vilda. Både av andra hästar och djur. Då tar dom väl inte skada av en liten pinne? 

Det har dock visat sig i obduktioner att musklerna på hästens bak är helt trasiga på vissa galopphästar pga ridspö'ts funktion. 

Och det är inte okej! MEN å andra sidan tycker jag att det är bättre att lägga på spöt på baken om hästen inte lyssnar på ens skänklar. För om man sitter och bankar fram farten man vill att hästen ska ha kommer den ju bli skänkeldöv. Och det vill man väl inte? (Och Jockeysarna överdriver ju och slår skit hårt nästan hela tiden!)

Det gör inte ont på dom pga deras tjocka skinn (Om man inte slår hårt altså!!!) och sålänge dom reagerar på ett lagom sätt, altså inte skenar iväg, utan bara ökar farten tycker jag att ridspö't är en bra hjälp! 


Detta är MIN åsikt som du inte kan ändra på, men berätta gärna din så lägger jag ut dom alla sen i ett inlägg! :)


 
 
Anna

Anna

29 juni 2012 07:40

Jag tycker inte heller att det är okej att dom som rider galopp slår så himla hårt och så många gånger som dom gör!
Dock så rider jag jämt med spö på mitt halvblod. Inte för att jag använder det men det blir som en extra vägg nästan. Bara jag håller i spöt så går han rakare och flyttar med rumpan bättre i tex. skänkelvikningar. Så bara för att man har ett när man rider så behöver man ju inte använda det ;)

http://annaengborg.blogspot.com

 
Daniela

Daniela

29 juni 2012 11:01

Jag tycker att det borde förbjudas helt, förutom möjligen på typ hingstar (säkerhets grej).
Jag har sett på så otroligt många tävlingar folk som bara sitter och jagar hästen med spöt och mer eller mindre piskar upp den om den inte hoppar.

Det kan vara okey att ha det som du säger på en seg häst för att slippa banka, men i så fall tycker jag sporrar är bättre. Hästen ser ju spöt som ett hot, och därmed även ryttaren som ett hot, och det vill man ju inte precis.

Och det där med att de har tjockt skinn så att de inte känner något stämmer inte, de känner ju en fluga som sitter på baken ;)

http://powerpony.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Uppströmer - 27 juli 2012 20:32

JAG HAR BYTT BLOGGPORTAL NU!! KOLLA IN MIN NYA BLOGG!!!!!!! http://photographh.blogg.se http://photographh.blogg.se http://photographh.blogg.se ...

Av Emma Uppströmer - 22 juli 2012 21:40


Tjubbablubba lingon bubbla.  Har varit dålig på att blogga på senaste tiden.. :c Jag tror jag ska ta en bloggpaus ett litet tag..  Funderar även på att byta från bloggplatsen till blogg.se pga att jag gillar blogg.se bättre, men det är så svårt a...

Av Emma Uppströmer - 16 juli 2012 12:34


Idag red jag ut på Hampus själv för första gången! Eller.. Pappa och Elvis va med, men altså utaqn en annan häst. I början gillade han det inte så mycket, han stannade lite och gick i snigel fart, men tillslut lyckades jag få honom i hyfsad fart och ...

Av Emma Uppströmer - 16 juli 2012 00:36

Tjoooooo alla baaaaaaarn. Största delen av dagen idag spenderades på Ulvakvarn sittandes iskall och lerig i en bil i väntan på att dagen skulle ta slut XD  Det kom hyfsat många och köpte av oss, vi fick ihop lite pengar allefall och jag sålde mit...

Av Emma Uppströmer - 13 juli 2012 11:00

Jag tycker det är helt onödigt! Den sitter ju inte precis ivägen om den passar som den ska. Och om man rider i sommarhetta är det väl bättre med ett varmt huvud än allvarliga skador på/i huvudet? Om jag ser en ryttare utan hjälm som är ute och ri...

Presentation


Häjj!
Är en glad tjej som älskar hästar och att fotografera!
Jag fotar med min Cannon eos 1100d eller min digitalkamera :p

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards